thema lente schatkist

 Beste ouders van de groepen 1/2 a 1/2 b en 1/2 c

We gaan volgende week met het thema lente aan de slag.

Hieronder informatie over wat we allemaal gaan leren

 

We hebben nog wel wat spullen nodig:

Voor ieder kind een ( niet al te groot) stenen bloempot deze graag zelf mee naar school nemen.

Als jullie nog wat tuinspullen hebben die we zouden mogen lenen zouden we die goed kunnen gebruiken.

Denk aan tuingereedschap ( plastic) , oude tuinslang, een kruiwagen zou ook leuk zijn om te gebruiken.

We gaan ook een poster maken met tuinplaatjes dus ouder tuintijdschriften, reclame blaadjes kunnen we ook goed gebruiken.

We gaan ook nog een uitstapje rondom de school maken. Hiervoor kunnen we wel wat hulp van ouders gebruiken. Hier komt nog een aparte mail over.

 

Beste ouder(s),

 

De lente is begonnen! In de groep werken we dan ook met het anker ‘Lente’ van Schatkist. We praten over alles wat groeit en bloeit in de lente. We onderzoeken hoe zaadjes uitgroeien tot een plantje en hoe we hier het beste voor kunnen zorgen. Plantjes groeien niet allemaal even snel en hebben licht, warmte en water nodig. Dat gaan we ontdekken! 

    

Wat beleven we met Pompom?

Pompom heeft een pot met aarde en een heel bijzonder plan. Hij wil een eierboom laten groeien. In zijn pot met aarde zit een ei! En hoewel oma hem heeft verteld dat dat niet zal lukken, wil hij het toch proberen. We wachten of de eierboom inderdaad gaat groeien…

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem vindt dat hij een held is, een superheld. Hij heeft een merel weggejaagd bij worm Ben. Als Pompom eitjes aan het koken is, ontdekt Zoem dat dat leuke geluid b, b, b, b bij het bibberen van de eitjes in de pan, ook de eerste letter is van Ben! We gaan op zoek naar nog meer woorden met een <b> en we geven deze een plaats in de b-kamer. Hier kan Ben zich goed verstoppen!

 

Wat doen we in de groep?

We leren van Zoem over het laten groeien van zaadjes en het verzorgen van planten. We leren dat plantjes niet allemaal even hard groeien en dat ze licht, water en warmte nodig hebben.

We gaan buiten op zoek naar de lente: we ruiken, zien, horen en voelen hoe de lente er uitziet. We schrijven en tekenen op een blad wat we geroken, gezien, gehoord en gevoeld hebben en we wisselen dit onderling uit.We zaaien zaadjes in de grond en ervaren dat we lang moeten wachten totdat het plantje gaat groeien. We dansen de ‘groeidans’ op muziek. We bewegen ons als een bolletje in het zand dat uitgroeit tot een plant.We maken bloemen van papier door gekleurd papier te scheuren en op te plakken. We zijn ook benieuwd naar de planten bij u thuis. Wilt u met uw kind een foto maken van uw tuin, balkon of kamerplanten en deze meenemen naar school? In de klas praten we er dan over.Bij de watertafel gieten we met een gieter en kijken we bijvoorbeeld ook hoeveel bekers we kunnen vullen met een gieter.

 

Lager, hoger, hoogst

We praten verder over planten en bloemen in de tuin. We bekijken het groeiproces van een plant door experimenten te doen. Zo doen we bijvoorbeeld in de ontdekhoek een boon in een doorschijnend hoesje om te zien hoe de boon wortels maakt en het plantje gaat groeien. We onderzoeken ook hoe bloemen eruitzien en waarin bloemen van elkaar verschillen (kleur, vorm, hart van de bloem, blaadjes, enzovoort).

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

 

Een kijkje in de groep

In de zandtafel maken we een eigen (moes)tuintje. De kinderen laten zich inspireren door foto’s en boeken. Ze maken tuinen en perkjes en richten ze in met takken, bloemen en blaadjes. Het zand wordt bewerkt met harkjes en schepjes. We maken paden met steentjes. Komt u eens kijken?

In de ontdekhoek kijken we hoe plantjes groeien. We leggen lachende smileys neer bij de planten die goed groeien. Wilt u ook weten hoe een plant het beste groeit? Kom dan eens kijken!

Alles wat we weten of willen weten, verzamelen we op de ankerflap. Komt u samen met uw kind eens kijken wat er allemaal op staat? Uw kind kan er veel over vertellen. Aan het einde van het anker maken we er een informatief boek over. Dat wilt u vast ook wel eens bekijken!

 

Samen praten

Kijk samen op het internet naar een filmpje over het groeien van een plant. Zoek bijvoorbeeld op Youtube.com met de zoekterm ‘van zaadje tot plant’ naar een filmpje. U ziet dan veel mooie voorbeelden. Bekijk samen één of meerdere filmpjes. Wat wisten jullie al? Wat is nieuw? Praat er samen over of jullie ook een zaadje kunnen planten en kunnen laten groeien. Wat moet je daar allemaal voor regelen?

 

Samen doen

Neem een leeg bakje, bijvoorbeeld een kuipje boter. Leg er een laagje watten in en maak het vochtig. Zaai hierin samen tuinkerszaadjes (te koop in een tuinwinkel). De tuinkers kunnen jullie ook in een leuke vorm leggen (een hart, cirkel of de eerste letter van de naam van uw kind). Kijk elke dag wat er gebeurt met de tuinkers. Laat uw kind de watten vochtig houden met een plantenspuit. Als de tuinkers voldoende is gegroeid, is deze lekker op een cracker of beschuitje!

Loop samen door de tuin of door het park. Wat groeit er allemaal? Welke bloemen zien jullie? Welke vinden jullie mooi en welke niet zo mooi? Welke planten en bloemen kom je tegen als je samen naar een winkel loopt? Zijn dat dezelfde planten en bloemen als je in de tuin of het park hebt gezien?

Als het lekker weer is kunt u met uw kind buiten gaan picknicken. Smeer thuis vast de boterhammen en neem ze mee naar een park. Laat uw kind u hierbij helpen. Daarna gaan jullie lekker op een kleedje picknicken. U kunt tijdens het picknicken misschien nog een verhaaltje voorlezen. Voor kinderen is dit echt een feest.

Koop samen een aantal bloembollen. Maak in een mandje, pot of bakje een bloemstukje van de bloembollen. Leg onderin wat aarde en plant de bloembollen hier in. Geef het bloemstukje een mooie plaats waar uw kind het goed kan zien. Geef de bloembollen regelmatig een klein beetje water. Ruik samen eens aan de bloemen als ze uit zijn gekomen. Ruiken ze lekker?

Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op www.zwijsen.nl/thuisoefenen.

 

 

Van thuis naar school

Neem een lege plastic fles. Knip de bovenste rand van de fles zodat de opening groter wordt. Laat uw kind van de fles een mooie vaas maken bijvoorbeeld door hem te beschilderen of door hem met papier te beplakken.

Ga samen naar een natuurpark of een bloemenweide. Pluk diverse bloemen en bekijk ze. Welke bloemen kennen jullie? Zet de bloemen in de vaas en laat uw kind een mooie plek in huis zoeken om de vaas neer te zetten. Maken jullie er een foto van? We zijn erg benieuwd naar de vaas met bloemen!